Historien
På øen Prøvestenens sydside er der i årene op til 2008 forsøgt anlagt en marina, der efterfølgende har henligget ufærdig og ubrugt som følge af finanskrisen.
Som resultat af disse forhold har en gruppe Københavnske sejlere i foråret 2021 kontaktet Københavns Kommune og har siden afholdt flere møder med daværende overborgermester Lars Weiss og andre politikere og embedsfolk. Parallelt med dette har grupper under Danske Gymnastik og Idrætsforeninger samlet sig under initiativet ”Det Blå København”, der ser et potentiale i at samle maritime sportsudøvere i en ny organisatorisk kontekst - og foreslår at lokalisere perspektivet på den ikke færdiggjorte Lystbådehavn på Prøvestenen syd.
Adskillige sejlklubber på strækningen fra Gilleleje til Hundige oplever at have forøget tilgang af medlemmer og derfor betydelige ventelister - og sejlklubberne i Øresundsområdets er dertil påvirket af den planlagte Lynetteholm, der provokerer mange både til at søge væk fra det berørte område. Den maritime søsportskultur i området opleves og erkendes ganske presset.
Københavns Borgerrepræsentation vedtager i budgettet for 2022, at der kan ske henvendelse til By og Havn med henblik på at færdiggøre og driftsætte en lystbådehavn på øen Prøvesten Syd.
En mindre gruppe aktive Københavnske sejlere ser et potentiale i at forene kræfterne i disse parallelle initiativer og kontakter derfor By og Havn for at afklare den reelle situation og vurdere perspektivet. Forinden afholder gruppen møde med Dansk Sejlunion ved formand Line Markert og Direktør Christian Lerche, og gruppen opfordres til at danne en egentlig sejlklub, der ved organisation under Dansk Sejlunion kan trække på organisatorisk assistance og sejlsportskulturel opbakning. Med dette perspektiv for øje afholdes møde med By&Havn under udviklingschef Per Schultze, og By&Havn gøre opmærksom på, at man er bekendt med signalet fra Borgerrepræsentationen og ønsker samarbejde med et brugerpanel og sparringsgruppe. Sejlergruppen gør By&Havn opmærksom på, at dette kan ske ved, at der etableres en sejlklub under Dansk Sejlunion, der kan indgå i et samarbejde med de øvrige maritime sportsinteresserede under rammen ”Det Blå København”. Gruppen opfordres til at konsolidere sig og fremsende et visionspapir til By&Havn med henblik på yderligere møder medio Januar 2022.
Med den relativt korte tidsfrist kontakter gruppen Dansk Sejlunion, der via foreningskonsulenten bringer et møde i stand 03-01-2022 i Danske Studenters Roklub i Svanemøllehavnen. Det er vurderingen, at vi sejlere ved dette møde og det fremadrettede arbejde omkring en fælles maritimsportsvision for området Prøvestenen vil stå stærkest, hvis vi reelt repræsenterer et konkret initiativ.
En række diskussioner viser samstemmende ønsker om at etablere en sejlklub, der kan kanalisere det konkrete initiativ og som kan virke som loddestok for det forventelige omfang og behov for bådpladser. Samtaler med politikere omkring møde i Kultur og Fritidsudvalget giver fingerpeg om den kommunale opfattelse af den eventuelle dimensionering – der er markant større end det forventede – og et tal omkring på omkring 1500 pladser nævnes. Dette tal ligger efter gruppens opfattelse tæt på det maximale, som området kan rumme.
På denne baggrund afholdes 14-12-2021 stiftende generalforsamling for sejlklubben Prøvestenen.
Præmissen for etablering af Sejlklubben Prøvestenen er ikke at kunne tilbyde hverken bådpladser eller opskrivning til bådpladser – men baserer sig på en sondering af det mulige omfang, for at støtte udviklingsperspektivet hos By&Havn og sikre en adækvat dimensionering og udrustningsgrad af en moderne og tidsaktuel, fleksibel Lystbådehavn men gode udviklingsperspektiver.
Visionen omkring Det Blå Mulithus føler sig stærkt inspireret af det ”Fælles høringssvar fra DGI Storkøbenhavn, DIF m.fl., oktober, 2021 – hvorfra der citeres:
”For personer med funktionsnedsættelse er det afgørende, at adgangen til både vand og faciliteter langs havnen sikres.
Hver facilitet, der indrettes, bør have således have et særligt blik for at sikre adgang for personer med funktionsnedsættelser.
Alle kommende faciliteter og bygninger med rum (mødelokaler, fællesrum, omklædning-, toilet- og badefaciliteter og en eventuel sauna) - bør indrettes, så alle kan bruge dem.
Flydebroer er ofte en god løsning til at komme så tæt på vandet som muligt, og er for mange med funktionsnedsættelser nok til selv at kunne komme ned i en båd.
Riller eller afstande mellem planker på bådebroer bør være så smalle, at man undgår at folk snubler eller bliver hængende med stok, kørestol eller andre hjælpemidler.
Afstanden mellem plankerne og broen bredde skal være designet korrekte og være tilstrækkeligt bred og der bør monteres et hjulværn på 10 centimeter langs brokanter til vandsiden, der forhindrer, at kørestole glider ud over kanten og samtidig er samtidig en orienteringshjælp for synshæmmede.
Ramper ned til anlægsbroer og flydepontoner bør udstyres med gelænder og overfladen af rampen bør udstyres med en skridhæmmende belægning eller skridsikre materialer”.
Vi ønsker os et stort, offentligt tilgængeligt naturområde med alt hvad der findes af maritime fritidsaktiviteter.
20 minutter på cykel fra Rådhuspladsen
14 minutter til fods fra Øresund Metrostation
Rum og plads til svømmere, roere, dykkere, børn der leger og andre vandsportsfolk - bådfolk med garn, bundgarnsjoller og trollingbåde samt ikke mindst sejlere, der viser de hvide sejl på Øresund hver eneste solskindsdag året rundt :-)

